mandag 28. november 2011

Advent-feeling



Da er vi vel trådt inn i adventstiden, siden det var første søndag i advent i går.. Eller hvordan er det egentlig? Har alltid tenkt på at adventstiden starter 1. desember, men man regner kanskje fra 1.søndag i advent? Hm...

Anyway; jeg er i julemodus og tenker veldig mye på julegaver, julepynt og så videre, men jeg har ikke fått satt så mange av disse tankene ut i livet. Julegaver har jeg ikke begynt på, og erfaring tilsier at jo før jo bedre, så det er i grunnen bare å sette i gang.. Også skal jeg investere i litt mer julenips, adventsløper og noen telys-glass med juletouch! (Temaet telysglass er et kapittel for seg. Jeg er nemlig litt over gjennomsnittelig opptatt av telys-glass.. ) Til min store ergrelse finner jeg ikke adventsstjernen vår, så nå lyser det fra stjerner og adventsstaker i alle naboenes vinduer, men ikke i vårt.... ergre! Sånn går det gjerne når samboeren rydder i boden. Da kommer det som blir ansett som uviktig i hans øyne stuet inn i den mørkeste og mest uframkommelige kroken...

I går var vi med på en lokal variant av tenning av julegran. Med start fra svigers' hus gikk vi i fakkeltog ned til en lekeplass der det sto korps, juletre og benker med salg av boller o.l. Vi fikk lekt litt med lekeapparatene og sett grana bli tent, før det kom kastende over oss et skikkelig uvær. Regn og vind fikk oss til å sette nesa hjem litt fortere enn vi i utgangspunktet hadde tenkt oss. Været bidrar ikke nevneverdig til å skape julestemning i år. Den siste uka har det vært mildt sagt ustadig, med annenhver dag mildvær og frost. Jula kommer uansett, men hadde vært koselig hvis den ble hvit da!

Etter at Ingrid hadde lagt seg gjorde vi ferdig adventskalenderen hennes. Selve kalenderen kjøpte jeg på Kremmerhuset, og nå er den fylt med små innpakkede gaver. Jeg har alltid tenkt at en slik type kalender er litt "over the topp", altså en gave hver dag!? Da legges lista litt høyt, har jeg tenkt, og at julegaven på selve julaften må jo bli deretter for å kunne toppe en måned med gavedryss! Men vi har overhodet ikke siktet høyt, det er bare småtterier som et par hårstrikk og en spenne osv. Gleder meg stort til å se henne åpne de små gavene!

En svært så standhaftig øyekatarr begynner nå å vike plassen for en gryende forkjølelse. Tett i nesa, tett i ørene og hoste. Veldig sannsynlig det samme som Ingrid har slite med i to uker nå... Rart, i fjor som vi hadde tidenes kaldeste vinter var jeg ikke syk en dag, selv om både Ingrid og mann hadde sine tørner. Jeg skal vel ta det igjen denne vinteren da!
Ups! Positive tanker Laura, positive tanker!

Runder av med denne fine julesangen!
Ha en fin adventstid.




2 kommentarer:

  1. I år regner jeg adventstida fra 1. søndag i advent, så blir det nesten ei uke ekstra :-) Det kommer godt med, for det er jo så masse som skal gjøres i disse hektiske ukene - både av kos og pynt og hobby og alt! Og jeg har også telysglass-dilla :-D det er  så mye fiiiint å få på den fronten...og til en billig penge også! 

    Enig i at det kan bli voldsomt med pakkekalenderen (og verre blir det jo flere unger man har selvsagt), men i år har jeg valgt  litt dyrere kalendergaver - og heller en liten julepresang. Det blir så sinnsykt mange gaver på julaften uansett. Og til mannen min har jeg som alltid 24 flasker forskjellig juleøl i ei gammel bryggerikasse, det slår godt an hos en som elsker øl :-)

    Ha ei god uke videre - håper ikke forkjølelsen setter seg for alvor! KristinB

    SvarSlett
  2. Å den sangen er så fin! <3 Håper du ikke blir skikkelig syk da i denne førjulstida. Masse god bedring! Blab ;)

    Klem fra Jorunn

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil legge igjen en kommentar til meg!